Stickning.

250px-Pink_knitting_in_front_of_pink_sweatshirt

Saxat från Wikipedia:

Stickning är en textil teknik. Många av termerna inom stickning används också vid virkning även om det är helt olika tekniker att av garn eller tråd framställa textila produkter.

Historia

Stickningstekniken kom till Sverige under 1600-talet och konkurrerade snabbt ut den tidigare nålbindningstekniken. Orsaken till det snabba genombrottet för stickning var att ullgarn var lätt och billigt att anskaffa, att stickade alster ansågs ha vackrare utseende, men framför allt för att det går mångdubbelt fortare att sticka, jämfört med att nålbinda. Ett äldre halländskt ord för stickning är bindslöjd. Många plagg är stickade. Fabriksstickat tyg som används till exempelvis t-shirtar och underkläder kallas trikå och är mer elastiskt än vävt tyg. Under senare årtionden har stickning återigen kommit på modet. Det finns för närvarande många stickade plagg i modeaffärerna. Dessa är ofta maskinstickade, något som en stickare tydligt kan se.

Tekniker

När man stickar lägger man upp det antal maskor som mönstret erfordrar för den del av plagget eller produkten som kan stickas i ett stycke. Från maskorna fortsätter arbetet att varv för varv tillfoga nya maskor med hjälp av stickor.

Variationen i stickningen erhålls genom en blandning av räta och aviga maskor, omslag och sammantagningar, vilket inte har att göra med fram- och baksida på stickalstret, utan hur garnet löper in i maskan framifrån eller bakifrån öglan. Aviga och räta maskor ser ut som spegelbilder av varandra; en rät maska är sedd från avigsidan en avig maska och vice versa.

Slätstickning innebär att vartannat varv stickas med räta maskor och vartannat varv med aviga, vid rundstickning slätstickar man genom att sticka bara räta maskor varje varv.

Tvåändsstickning är en gammal stickteknik som har varit nära att falla i glömska. Den liknar vanlig stickning på många sätt, men man använder hela tiden två trådar som snos om varandra vid varje maska.

Man kan välja att sticka med två stickor eller flera (rundstickning). Det finns även rundstickor, vilket är två stickor som sitter ihop med ett band. Dessa kan användas både för rundstickning (t ex för att sticka en tröja i ett stycke) och för stickning fram och tillbaka.

Se även

Externa länkar